loader-logo

VTI wint brons op nationale BERT-wedstrijd NMBS

Het zeskoppige team uit 5 STEM-Industriële Wetenschappen behaalde de derde plaats op 22 mei tijdens de finale van BERT (BElgian Railways competition for Technicians) in Train World, het treinmuseum van NMBS. De leerlingen overtuigden de jury met hun systeem om graffiti op treinen snel te detecteren en te verwijderen. De nationale technologiewedstrijd van de spoorwegen voor leerlingen uit de derde graad van het technisch- en beroepsonderwijs werd al voor de achtste keer georganiseerd.

Strijd tegen graffiti op treinen.

HR Rail en NMBS daagden de technische studenten in heel België uit om een oplossing te ontwikkelen voor dit tweeledige probleem: enerzijds de graffiti zeer snel opsporen nadat die is aangebracht, want vroege detectie vergemakkelijkt het verwijderingsproces, en anderzijds de graffiti op een efficiënte en milieuvriendelijke manier verwijderen.

Tinkerlab

Zeno Verstichel, Louis Traen, Ineke Tilleman, Michiel Degryse, Rune Devroe en Niels Deswarte vormen reeds vanaf oktober 2018 een hecht team tijdens de lessen engineering. Gedurende heel het schooljaar konden ze hun ideeën omzetten in werkbare prototypes. In het Tinkerlab – het nieuwe fablab van de school - werd er duchtig gebrainstormd, ge-3D-getekend, gelasercut en geprogrammeerd. Ze bestelden een speciaal cameraatje in de Verenigde Staten en programmeerden het zodat het real-time graffiti op een rijdende trein kon detecteren. De coördinaten van de graffiti werden dan gebruikt om een automatische kuisinstallatie aan te sturen. Hun detectiesysteem was veruit het beste van alle 12 finalisten. Hun kuissysteem bleek de jury minder te bekoren. In hun presentatie gaven de leerlingen iedereen een mooie kijk op het gevolgde ontwerpproces, dat werd door de jury echt op prijs gesteld.

Engineering

Het vak engineering zit reeds 3 jaar ingebed in de opleiding STEM/IW. Leerkrachten Johan Vanhaverbeke en Benjamin Samyn coachen de leerlingen terwijl die zelfstandig en in groep nadenken, rekenen en sleutelen aan hun multidisciplinaire STEM-projecten. De technische know-how van de leerkrachten en het machinepark van Tinkerlab (met een grote lasercutter en verschillende 3D-printers) zorgen ervoor dat iedere leerling zijn idee kan omzetten in een werkend prototype.

Succes

STEM/IW valt reeds voor het derde opeenvolgende jaar in de prijzen. Na een tweede prijs in de 3M Science Challenge in 2017 behaalden de leerlingen vorig jaar de tweede plaats in de NMBS-wedstrijd. Met hun derde plaats dit jaar brengen de leerlingen € 2000 euro mee voor de school, ze krijgen elk een reischeque ter waarde van € 100.

Tags: